субота, 24 березня 2018 р.

"Made in America" огляд книги Сема Волтона, засновника Wal-mart

Сем Волтон (Sam Walton) - легендарна для Америки людина - засновник найбільшої мережі супермаркетів -Walmart. 

Книга «Made in America» вийшла у (далекому) 1993 році. Я прочитав її з двох причин:
  1. Хотілося краще зрозуміти, як працює і якою логікою керується роздрібна торгівля
  2. Книга включена до списку книжок Джефа Безоса :)


Деякі цікаві факти про Walmart:

  • британська мережа ASDA належить Walmart. Окрім того, мережі Walmart під тим чи іншим іменем присутні у Аргентині, Чилі, Канаді, Мексиці, Центральній Америці, Японії та в інших країнах
  • 51% цього міжнародного монстра роздрібної торгівлі належить сім’ї Волтонів
  • біля 40% продукції у Walmart - це private label.
Сем Волтон асоціюється у мене з людиною, що без жодного докору сумління тотально копіювала з навколишнього бізнес-середовища усе цінне й корисне, що тільки могло допомогти розвитку бізнесу. Інтенсивність запозичення Walmart-ом ідей та практик передових мереж була настільки високою, що з книги починаєш вважати, що це абсолютно легітимний і обов’язковий елемент стратегії розвитку компанії :)

Книга дещо контрастна саме через те, що її автором є безпосередній засновник Walmart. Іноді текст попахує хвалькуватістю і суб’єктивністю. Іноді здається, що Сем використовує книгу, як інструмент донесення своєї точки зору на непрості взаємини Walmart з дрібними крамницями, а також з торговими посередниками - аж до відчуття, що він прагне відбілити свій бізнес через свою книгу. Тому я би включив цю книгу до розділу «interesting read» радше, ніж «strongly recommended». 

Водночас, деякі висновки і цікаві цитати, які я виділив у ході читання, це:
  • не варто соромитися запозичувати кращі методи роботи конкурентів. Треба робити це динамічно і системно
  • від самого початку роботи на ринку орієнтуйтеся на те, що конкуренція стане дуже жорсткою. Ті, хто керується іншим підходом, не зможуть втриматися у бізнесі протягом довгого часу
  • з вами можуть створювати партнерства і інвестувати у ваш бізнес довготерміново лише тоді, коли бачать, що ваш бізнес побудований для довгої гри, коли розуміють філософію і цінності вашого бізнесу
  • Сем пише «Якби я був власником акцій Walmart або розглядав можливість їх купівлі, я би відвідав десять магазинів Walmart і запитав людей, що працюють там «Як ви себе почуваєте? Як до вас ставиться компанія?». Їхні відповіді сказали б мені багато з того, що мені потрібно знати"
  • Сем Волтон вирішив називати своїх співробітників компаньйонами (associates) і ця «посада» так і залишилася у корпоративній культурі Walmart. Компаньйон - це не порожнє слово. Сем пише: «У 1971 році … ми започаткували план розподілу прибутку з компаньйонами (profit-sharing plan for the associates). Це крок, яким я пишаюся найбільше з кількох причин. … Кожен компаньйон компанії, що працює принаймні 1 рік принаймні 1 000 годин на рік, має на нього право. Користуючись формулою на основі зростання прибутку, ми додаємо відсоток зарплат кожного компаньйона до його плану, яким компаньйон може скористатися, коли звільняється з компанії отримавши готівку або акції Walmart. У структурі цього плану немає нічого незвичайного. Але чим я пишаюсь, так це результативністю. Протягом останніх 10 років компанія вносила у середньому 6 відсотків від зарплат до плану. Минулого року, наприклад, внесок Walmart склав 125 млн. дол. Особи, що адмініструють механізм розподілу прибутку - комітет компаньйонів - обирали рік за роком тримати надходження інвестованими у акції Walmart так, що це суттєво зросло як у цілому, так і на особистих рахунках багатьох компаньйонів. Сьогодні, коли я пишу це, розподіл прибутку складає біля 1.8 млрд дол - це капітал у компанії, що належить нашим асоційованим партнерам»
  • Сем пише «Іншим важливим інгредієнтом партнерства Walmart від самого початку була наша незвичайна готовність ділитися більшістю показників нашого бізнесу з усіма співробітниками (associates). Це - єдиний шлях, як вони можуть робити свою роботу найкраще - знаючи, що відбувається у їхньому бізнесі.  … ми були серед перших у галузі і дотепер набагато випереджаємо майже усіх - з ідеєю озброєння наших компаньйонів інформацією і керівництва бізнесом майже як відкритою книгою. Я завжди казав людям у магазині, що відбувається з показниками бізнесу. Але після того, як ми вирішили працювати, як партнерство, ми формалізували і набагато посилили відкриття інформації».
  • Ця книга зайвий раз ствердила мене у думці, що будь-який амбітний та агресивно зростаючий бізнес, підприємство, що створює великі цінності, завжди базується на вірі, на певного роду сектанстві. Якщо у власника, менеджерів та працівників немає спільних цінностей, то їх необхідно створити. Інакше ніколи не досягти високої динаміки і впевненого розвитку бізнесу.
Говорячи про свою благодійну діяльність наприкінці книги, Сем Волтон зазначає: «Імовірно, освіта буде тим питанням, на якому ми зосереджуватимемося найбільше. Це єдина галузь, що найбільше турбує мене для майбутнього нашої країни. Як нація, ми вже зрозуміли, що нам потрібно конкурувати глобально і з кожним гравцем. Наш навчальний процес повинен приділяти більше уваги нашій здатності успішно конкурувати будь з ким. Якщо тільки ми не вийдемо на правильний шлях доволі швидко і не почнемо перебудову нашої системи у таку, що вигідно порівнюється з іншими у світі, ми наразимо на серйозну небезпеку майбутнє нашої великої країни. Відверто кажучи, я би хотів бачити тотальну революцію в освіті. Нам потрібно звертати увагу на міські школи і зони сільської бідності, як у дельті Місісіпі, зрозуміти, як там змінити ситуацію. Необхідно почати з дошкільного рівня і розробити шляхи зміни середовища для дітей, щоб у них була можливість залишитися у школі і навчитися цінувати свою освіту. Нам потрібно подивитися на ефекти від великої кількості матерів-одиначок та батьків-одинаків, що залишають своїх дітей вдома без напрямку і знайти шляхи допомогти їм, заохотити своїх дітей».


До речі, Walmart запустив у YouTube спеціальний канал, призначений для допомоги потенційним постачальникам мережі у тому, щоб зрозуміти, як працювати з нею. Заходьте і підписуйтесь 

Мені не вдалося знайти книгу в україномовному перекладі.
Англійською книга доступна на Amazon. Kindle-версія коштуватиме вам усього лише 1.99 USD. А тверда обкладинка - 25 USD.