середа, 14 лютого 2018 р.

Рекомендоване читання: "Ви - Бос: вирощування і продаж успішної консалтингової компанії" (англ.)

Книга You're the Boss: Growing and Selling a Successful Consulting Firm за авторства Dr. Raj Aseervatham повністю відповідає своїй назві і занурить вас у процес "вирощування" консалтингової компанії з метою подальшого продажу. Втім, на мене особисто книга справила значно ширше філософське враження. Багато її змісту легко переноситься на наше життя, на його результат і на те, що ми залишимо після себе на Землі. Унікальність цієї книги у тому, що вона тонко поєднала у собі - в одних і тих самих словах - комерційний та гуманістичний виміри. І я від цього у захваті!

Напевно найбільший «інсайт» я отримав від  алгоритму продажу компанії: 
  • ви засновуєте компанію і «вирощуєте» її
  • ви доводите компанію до привабливого для покупця стану і ...
... Для того, щоб продаж відбувся за привабливою ціною, необхідно щоб ВАШ бізнес повноцінно функціонував БЕЗ ВАШОЇ УЧАСТІ вже перед продажем. Якщо цього досягти неможливо, ціна продажу такого бізнесу впаде. Це досить делікатний і складний момент, адже власник звик вкладати душу у своє «дітище» і доглядати за ним. І лише тоді, коли компанія зможе самостійно функціонувати без участі засновника, вам вдасться досягти бажаної ціни продажу. Це потребує від власника продуманого сценарію відходу від бізнесу ...

... І ось тут в мене виникла чітка аналогія з життям людини - людини, яка бажає створити щось нове за швидкоплинний час свого життя. Щось таке, що не зникне разом з нею. Для цього треба не лише створити, але і забезпечити самостійне існування свого створіння. Якщо йдеться про заснування нових соціальних інститутів, то необхідно вкорінювати це у соціальну тканину суспільства ...

Книга також детально аналізує переваги і вади спільного управління консалтинговим бізнесом (два або більше власників); моделі розв’язання суперечностей між партнерами - через раду директорів компанії або через партнерську хартію (прописану домовленість між партнерами стосовно принципів і критеріїв управління бізнесом). Такий документ може включати будь-які питання управління бізнесом, але щонайменше: характер зростання (за рахунок чого і як швидко збільшувати бізнес), правила управління готівкою, планування продажу компанії.

Ця книга підштовхнула і мене до просування у власній консультаційній практиці. 

Книга також розкриває особливості контролю за готівковою і фінансовою позицією компанії, особливості системи управління і контролю якості у консалтингу; розповідає про хвороби росту - коли збільшується кількість працівників і падає якість консалтингових послуг. Текст також містить чудовий список контрольних питань, що дозволяє краще зрозуміти фактори вартості компанії, призначеної на продаж.

Автор часто вражає своїми професійними поглядами на розбудову і продаж бізнесу. До прикладу, у тексті наводиться сегментація покупців консалтингових компаній за їхніми інтересами і мотивацією до купівлі вашого бізнесу: усунути конкурента, вертикально інтегрувати свою компанію, диверсифікувати бізнес, придбати готівкову «дійну корову», знищити компанію через її продаж частинами, зробити «вливання» у компанію вивівши її на новий рівень і потім продавши набагато дорожче, купівля компанії іноземцем для входу у новий (ваш) ринок. Мотивація покупця дасть вам корисну інформацію для більш ефективного продажу компанії.

Переконаний, що ця книга стане важливим вчителем і путівником для українських консалтингових компаній!

Книгу можна купити на Amazon приблизно за 37 доларів (формат Kindle або тверда обкладинка). Мова - англійська.

Трішки інформації про автора:
Dr. Raj Aseervatham has more than 30 years’ experience in government, private industry, and consulting. He has worked across a broad range of sectors in the United States, South America, Europe, Asia, and Africa. He earned four degrees, including a PhD in engineering, and an MBA majoring in international projects.
In his consulting career, he has established multinational consulting sectors for one of the world’s largest consulting firms, started and grown three successful consulting enterprises, and provided strategic direction and governance on the boards of various organizations.