четвер, 21 травня 2020 р.

Безконтактні бізнес-моделі (на основі статті консультантів McKinsey)

Операційний must read на тему змін в операційній діяльності через пандемію. Як це не дивно звучить, але в новому укладі доторки між людьми стають розкішшю і фактором ризику. Отже, консультанти McKinsey написали статтю з викладенням свого бачення "безконтактної економіки" та безконтактних бізнес-моделей. Хто читає англійською і готовий до long read, прошу - Beyond contactless operations: Human-centered customer experience, а хто бажає зекономити час без втрати суті, пропоную екстракт-переклад головних ідей матеріалу (мої ідеї окремо виділені курсивом) :
  • Час коли можна було дозволити собі неконтрольований фізичний контакт на робочому місці  відходить у минуле. Пандемічна та пост-пандемічна економіка вимагатиме різкого зменшення фізичних контактів в нашій взаємодії або принаймні свідомого контролю таких контактів
  • Оновлення бізнес-моделей у сучасному контексті вимагає їхнього аналізу з епідеміологічної та вірусологічної точок зору. Це потребуватиме зміни підходів і акцентів у процесі структурування бізнесу  - наприклад зниження акценту на швидкість діяльності на користь збільшенню фізичного дистанціювання. 
  • Той, хто зрозуміє тренд і запит на "безконтактність" у бізнесі і продукті, зможе швидше засвідчити сучасність свого бренду і його відповідність новітнім викликам і проблемам людства. 
  • Консультанти McKinsey пропонують новий підхід до управління під назвою IDEA, скорочення від "identify interactions, diagnose and prioritize risks, develop and execute solutions, adapt and sustain" (визначай взаємодії, діагностуй і пріоритизуй ризики, розвивай та реалізовуй рішення, адаптуй і підтримуй). Цей підхід є методологічною підтримкою у переструктуруванні і зміцненні організацій через виявлення ризиків, оцінку їхньої інтенсивності та ітеративного створення рішень для розв'язання викликів - мірою розвитку зовнішнього середовища.
IDEA пропонує чотири кроки, щоб допомогти бізнесу активувати безконтактні операції від визначення ризиків до реалізації рішень.
1.     Визначте взаємодії
2.     Діагностуйте та пріоритизуйте ризики
3.     Розвивайте та реалізовуйте рішення
4.     Адаптуйтеся та підтримуйте
Визначте типи фізичної взаємодії людей у вашому ланцюгу постачання в межах:
  • співробітник-співробітник
  • співробітник - клієнт
  • клієнт - клієнт
Визначте ризики, пов'язані з кожною взаємодією, пріоритизуйте ризики на основі таких факторів, як інтенсивність та частота взаємодій
Зрозумійте які типи рішень будуть найефективнішими для вашого бізнесу і почніть їх реалізовувати
Працюйте по всій організації для постійної адаптації рішень щоб вони відповідали потребам змінюваної глобальної ситуації
Приклади:
·       передача паперу з рук в руки
·       спільні фізичні поверхні, яких торкаються люди (кнопки ліфтів, ручки)
·       спільний робочий інструмент
·       перебування поруч і вдихання одного повітря
·       підписування документів інших людей вручну
Може мати сенс складання «карт руху» співробітників та клієнтів і визначення точок та зон перетину



Джерело: McKinsey & Company
З часом така модель може включити більше людських елементів водночас підтримуючи безпечність та безпеку у своїй основі.
  • Ступінь інтересу клієнтів щодо особистої безпечності під час взаємодії з компаніями зростає в усіх галузях. У багатьох галузях споживачі дуже суттєво збільшили використання "низькодоторкових" сервісних опцій від ресторанів і доставки їжі до онлайн-фітнесу та телемедицини. І навіть після зняття режиму самоізоляції споживачі ухвалюватимуть зважені рішення у виборі бізнесу для співпраці - навіть з тими компаніями, що довгий час були ключовими для їхнього життя.
  • Мірою зростання тренду на "низькодоторковість", ступінь диференціації між компаніями знижуватиметься (усі переходитимуть на «низькодоторкові» технології). Водночас, перевагу отримуватимуть ті гравці, що зможуть диференціювати себе ще більше - через знаходження шляхів додати відчуття людського контакту до безконтактних операцій.
  • Критичний ступінь довіри завойовуватимуть ті компанії, що робитимуть кроки для захисту своїх працівників та запровадження політик, що обмежують та змінюють алгоритми особистої взаємодії - на рівні працівник-працівник та працівник-клієнт.
  • Компанії мають мислити ітеративно щодо рішень для запровадження безконтактних операцій. Це залежить, серед іншого, і від того скільки контакту конкретний тип споживача хоче мати, а скільки контакту ваш співробітник може безпечно надати